pondělí 8. ledna 2018

počty s veřejnou dopravou

V roce 2013 utratil Čech průměrně 6 000 - 12 000 Kč za dopravu do práce (jsem četla v některém čísle časopisu Květy - doplnění: Květy č. 36/2013, str. 4).
Nejsem Čech, "su cérka z Moravy", ale i kdyby to byl obyvatel České republiky, stále se tam nevlezu a za cestu do práce utrácím neprůměrně.
Vezmu-li to čistě z matematického hlediska (plus a mínus a tak podobně), tak v roce 2018 by mělo být 250 pracovních dní. Jsem z těch šťastnějších a mám 25 dní dovolené. Takže do práce pojedu "jen" 225x.
Dle tarifní vzdálenosti mě stojí jedna celá jízdenka 42 Kč. Jedna cesta prosím. Plus přesun MHD základní nepřestupná na 20 minut za 12 Kč.
Cesta tam a zpět za jeden den je tedy 42+12+12+42 a to máme 108 Kč.
A když máme těch dnů 225, tak to máme.......tý jó..... celých 24 300 korun českých!!!
Ale buďme objektivní.
Dopravce poskytuje čipovou kartu za 130 Kč na tři roky (myslím), kde je možné nahrát peníze a platit se slevou. Zaevidovanou trasu s 10% slevou, nezaevidovanou s 5% slevou (% jsem přečetla ve smlouvě ve veřejném registru smluv, ale nějak se nemůžu dopočítat....budu to muset ještě omrknout).
Takže to bychom měli 38,60+12+12+38,60 = 101,20 Kč a za rok 22 770 Kč.
Ještě mohu níž, pokud si koupím 4-lístek MHD, což jsou 4 jízdy za 46 korun (11,50 za jízdu).
A pak bychom se dostali na 100,20 a za rok na 22 545 korun.
Ještě bych mohla jít níž a vystoupit o zastávku dřív a na MHD nastoupit tam (bez přestupu bych projela městem a dorazila do práce).
Verze bez slevy: 36+12+12+36 =96 a za rok 21 600 korun.
S čipovou kartou a maximální slevou (pokud vám ji dají, já ji dnes třeba nedostala) - 33,10+12+12+33,10 a jsem na 90,20 za den a na 20 295 korun za rok.
Se 4-lístkem to mám o 1 korunu denně levnější a za rok 20 070.
A ještě máme variantu s MHD kuponem na 6 měsíců (na 12 jsem nenašla, což ale neznamená, že neexistuje) za 1630 Kč.
Takže v úplně nejlevnější verzi to máme 225x (2x 33,10) + 2x 1630 a to je celkem 18 155 Kč ročně.
...
...
Ať děláme, co děláme nejsme schopni dostat se do průměrné útraty ani Čecha ani Češky.

A to úplně pomíjím čas strávený na cestách a návaznost spojů.....

Žádné komentáře:

Okomentovat